viernes, 9 de mayo de 2025

Valoració de les TIC més enllà de la tasca docent

En el context educatiu actual, les TIC no només són eines pedagògiques, sinó també una part fonamental de la realitat laboral dels i les mestres. En aquest blog m'agradaria destacar un estudi revelador que analitza com les TIC afecten el dia a dia del professorat més enllà de les seues hores de classe: "Valoració de les TIC més ellà de la tasca docent" de Marta García Díaz, dins el Màster Universitari en Psicopedagogia de la UOC.  

El treball parteix d'un objectiu clar, entendre les actituds, percepcions i riscos associats a l'ús de les TIC per part dels i les docents d'educació primària en escoles concertades de Catalunya. A través d'un qüestionari a 38 docents, s'exploren aspectes com: 

  • El temps real dedicat a les TIC, tant dins com fora de la jornada laboral.
  • La formació rebuda en eines digitals i la seua aplicació efectiva. 
  • Els riscos piscosocials, com la sensació de "no desconnexió". 
  • I l'impacte de la sobresaturació d'informació. 
Entre les conclusions rellevants es troben que: 
  • L'edat no determina la motivació ni la competència digital: mestres joves i veterans poden mostrar interès o resistència per igual. 
  • El temps fora de la jornada laboral dedicat a les tasques TIC és significatiu i sovint invisible.
  • Hi ha una manca de formació estructurada i adaptada per part dels centres educatius, deixant molts docent desemparats davant l'exigència tecnològica. 
  • I la sobreinformació i la manca de límits digitals generen ansietat, estrès i, en alguns casos, sentiments d'inseguretat professional. 
Aquest estudi posa sobre la taula una realitt sovint silenciada, com és el desgast emocional que pot suposar la digitalització docent quan no es gestiona amb cura. És per això pel que l'alfabetització digital, la formació contínua i el suport entre iguals emergeixen com a factors clau per garantir un ús saludable, responsable i efectiu de les TIC. 

En suma, considere que les TIC tenen un potencial transformador gegant, però cal vetllar pel benestar dels i les docents, assegurar-los formació contínua i reconèixer que la comepetència digital no pot ser una càrrega afegida, sinó una oportunitat d'innovació pedagògica col·lectiva. 

García Díaz, M. (2022). Valoració de les TIC més enllà de la tasca docent. Actituds, percepcions i riscos de mestres d'educació primària sobre l'ús de les eines digitals per la docència. http://hdl.handle.net/10609/146926, consultat el (09-05-2025).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Valoració de les TIC més enllà de la tasca docent

En el context educatiu actual, les TIC no només són eines pedagògiques, sinó també una part fonamental de la realitat laboral dels i les mes...