En el context educatiu actual, les TIC no només són eines pedagògiques, sinó també una part fonamental de la realitat laboral dels i les mestres. En aquest blog m'agradaria destacar un estudi revelador que analitza com les TIC afecten el dia a dia del professorat més enllà de les seues hores de classe: "Valoració de les TIC més ellà de la tasca docent" de Marta García Díaz, dins el Màster Universitari en Psicopedagogia de la UOC.
El treball parteix d'un objectiu clar, entendre les actituds, percepcions i riscos associats a l'ús de les TIC per part dels i les docents d'educació primària en escoles concertades de Catalunya. A través d'un qüestionari a 38 docents, s'exploren aspectes com:
- El temps real dedicat a les TIC, tant dins com fora de la jornada laboral.
- La formació rebuda en eines digitals i la seua aplicació efectiva.
- Els riscos piscosocials, com la sensació de "no desconnexió".
- I l'impacte de la sobresaturació d'informació.
- L'edat no determina la motivació ni la competència digital: mestres joves i veterans poden mostrar interès o resistència per igual.
- El temps fora de la jornada laboral dedicat a les tasques TIC és significatiu i sovint invisible.
- Hi ha una manca de formació estructurada i adaptada per part dels centres educatius, deixant molts docent desemparats davant l'exigència tecnològica.
- I la sobreinformació i la manca de límits digitals generen ansietat, estrès i, en alguns casos, sentiments d'inseguretat professional.
No hay comentarios:
Publicar un comentario