viernes, 7 de febrero de 2025

Teoria del Constructivisme

El Constructivisme en educació i particularment en els entorns d'aprenentatge, planteja que el coneixement es crea de forma activa mitjançant la interacció amb l'entorn, experiències prèvies i la reflexió. 

Les idees principals d'aquesta base pedagògica són: 

  • 1.- L'aprenentatge actiu: On l'alumnat és el protagonista del seu aprenentatge i aprén a través de l'experimentació, l'exploració i la resolució de problemes, construint així el seu coneixemnet. 
  • 2.- Els entorns d'aprenentatge: L'entorn ha de ser flexible i ha d'enrriquir i permetre la interacció, l'exploració i el treball de manera col·laborativa. En aquest enfocament cal emprar tecnologies, espais oberts i activitats pràctiques.
  • 3.- L'aprenentatge social i col·laboratiu: El coneixement de l'alumnat es desenvolupa amb la interacció amb la resta, potenciant els contextos col·laboratius, on l'intercanvi d'idees i el treball en grup són fonamentals per al seu procés d'ensenyament-aprenentatge. 
  • 4.- L'aprenentatge contextualitzat: Es pretén que l'alumnat aprenga de manera significativa, aplicant el seu coneixement en contextos reals, relacionats amb el seu dia a dia. 
  • 5.- La reflexió i la metacognició: L'alumnat ha de reflexionar sobre el seu propi aprenentatge i cal que entenguen com adquireixen, processen i apliquen tota la informació. 
Per concloure, el constructivisme té un enfocament d'ensenyament-aprenentatge on els entorns són dinàmics i es troben adaptats a les necessitats dels i les estudiants, on prima la col·laboració per afavorir el desenvolupament d'aprenentatges i coneixements actius, reflexius i autònoms. 

A través del present vídeo podem aprendre la definició del constructivisme, el paper del docent en aquesta base pedagògica, la seua fonamentació teòrica, els representants principals, i la manera que tenim d'aprendre mitjançant el constructivisme. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Valoració de les TIC més enllà de la tasca docent

En el context educatiu actual, les TIC no només són eines pedagògiques, sinó també una part fonamental de la realitat laboral dels i les mes...